راهنمای خرید گیربکس کتابی (مکعبی)
انتخاب صحیح گیربکس کتابی (مکعبی) برای یک کاربرد صنعتی یا نیمهصنعتی نیازمند توجه به چند فاکتور مهم است: قطر شافت ورودی گیربکس، نسبت تبدیل، و سایز فلنج گیربکس. این مقاله به شما کمک میکند تا با استفاده از این سه معیار بهترین انتخاب را داشته باشید.
1. قطر شافت ورودی گیربکس
قطر شافت ورودی گیربکس باید با شافت خروجی موتور هماهنگ باشد. عدم تطابق قطر شافتها میتواند باعث مشکلات نصب یا انتقال نامناسب نیرو شود. گیربکسها معمولاً برای شافتهای استاندارد طراحی میشوند و بسته به توان موتور و دور خروجی، قطر شافتها متفاوت است. اگر از قطر شافت الکتروموتور خودتون اطلاعی ندارید میتوانید از جدول زیر کمک بگیرید.
نکته مهم: اگر قطر شافت ورودی گیربکس و شافت موتور شما هماهنگ نباشد، میتوانید از یک بوش تبدیلی یا کوپلینگ مناسب استفاده کنید.
1. قطر شافت ورودی گیربکس
قطر شافت ورودی گیربکس باید با شافت خروجی موتور هماهنگ باشد. عدم تطابق قطر شافتها میتواند باعث مشکلات نصب یا انتقال نامناسب نیرو شود. گیربکسها معمولاً برای شافتهای استاندارد طراحی میشوند و بسته به توان موتور و دور خروجی، قطر شافتها متفاوت است. اگر از قطر شافت الکتروموتور خود اطلاعی ندارید، میتوانید از جدول زیر کمک بگیرید.
نکته مهم: اگر قطر شافت ورودی گیربکس و شافت موتور شما هماهنگ نباشد، میتوانید از یک بوش تبدیلی یا کوپلینگ مناسب استفاده کنید.
توان موتور |
تعداد دور در دقیقه |
قطر شافت موتور |
---|---|---|
0/125 اسب |
3000 دور در دقیقه |
9 میلی متر |
0/125 اسب |
1400 دور در دقیقه |
9 میلی متر |
0/25 اسب |
3000 دور در دقیقه |
۱۱ میلی متر |
0/25 اسب |
1400 دور در دقیقه |
۱۱ میلی متر |
0/5 اسب |
3000 دور در دقیقه |
۱۴ میلی متر |
0/5 اسب |
1400 دور در دقیقه |
۱۴ میلی متر |
0/5 اسب |
900 دور در دقیقه |
۱9 میلی متر |
1 اسب |
3000 دور در دقیقه |
۱9 میلی متر |
1 اسب |
1400 دور در دقیقه |
۱9 میلی متر |
1 اسب |
900 دور در دقیقه |
24 میلی متر |
1/5 اسب |
1400 دور در دقیقه |
24 میلی متر |
2 اسب |
3000 دور در دقیقه |
24 میلی متر |
2 اسب |
1400 دور در دقیقه |
24 میلی متر |
2 اسب |
900 دور در دقیقه |
28 میلی متر |
3 اسب |
3000 دور در دقیقه |
28 میلی متر |
3 اسب |
1400 دور در دقیقه |
28 میلی متر |
3 اسب |
900 دور در دقیقه |
38 میلی متر |
2. نسبت تبدیل گیربکس
نسبت تبدیل (Ratio) مشخص میکند که دور خروجی گیربکس نسبت به دور ورودی چقدر کاهش پیدا میکند. بهطور مثال، اگر نسبت تبدیل یک گیربکس 10:1 باشد، این بدان معناست که برای هر 10 دور موتور، گیربکس 1 دور خروجی خواهد داشت.
نسبت تبدیل را بر اساس سرعت خروجی موردنیاز و سرعت موتور انتخاب کنید. برای مثال:
- برای کاربردهایی که به سرعت پایینتر و گشتاور بالاتر نیاز دارند (مانند نوار نقالهها یا میکسرها)، از نسبتهای بالاتر (مانند 1 به 50 یا ۱به 80) استفاده کنید.
- برای کاربردهایی که سرعت بالا مدنظر است (مانند هواکشها)، نسبتهای پایینتر (مانند 1 به 7 یا ۱ به 10) مناسبترند.
اگر تعداد دور در دقیقهی خاصی مدنظرتان است میتوانید تعداد دور موتور خود را بر تعداد دور دلخواهتان تقسیم کنید تا نسبت مناسب را بدست بیاورید. برای اینکار میتوانید از فرم زیر استفاده کنید.
3. راهنمای خرید گیربکس کتابی (مکعبی): سایز فلنج گیربکس
برای انتخاب فلنج مناسب، توجه به نحوه بسته شدن پیچهای فلنج موتور اهمیت زیادی دارد. بر اساس استانداردهای طراحی، دو نوع فلنج برای موتورها و گیربکسها موجود است:
فلنج B5 (بزرگ):
اگر پیچهای فلنج موتور شما از بیرون بسته میشوند، این به این معناست که موتور شما به فلنج بزرگ نیاز دارد. در این حالت، باید از گیربکسی با فلنج B5 استفاده کنید.فلنج B14 (کوچک):
اگر پیچهای فلنج موتور شما از داخل بسته میشوند، به فلنج کوچک نیاز دارید. برای این نوع موتور، باید به سراغ گیربکسهایی با فلنج B14 بروید.
با بررسی این نکته ساده، میتوانید اطمینان حاصل کنید که موتور و گیربکس به طور دقیق و صحیح با یکدیگر همخوانی دارند.
جمعبندی
در هنگام انتخاب گیربکس کتابی، باید ابتدا قطر شافت ورودی را با شافت موتور تطبیق دهید، سپس نسبت تبدیل موردنیاز خود را با توجه به کاربرد محاسبه کنید، و در نهایت سایز فلنج مناسب را انتخاب نمایید. استفاده از جدول فوق میتواند در تعیین سایز فلنج به شما کمک کند. در صورت نیاز به مشاوره تخصصیتر، حتماً با کارشناسان بعثت تماس بگیرید.